Friday, March 2, 2007

Roskasakki riehuu Tanskassa

Tanskassa tuhannet nuoret ottivat vastaan järjestystä ylläpitävän poliisin kanssa. Tapahtumien tramaattisuutta ja suunnitelmallisuutta kuvaa muun muassa tämä, että anarkistit sytyttelivät autoja tuleen ja perustivat barrikadeja julkisille kulkuväylille. Suomalainen roskasakki, anarkistit, seuraavat tiivisti tapahtumia ja yllyttävät lainvastaiseen toimintaan. Pystyn haistamaan makasiinipalon aikaiset tapahtumat voimakkaasti ilmassa. Muissa pohjoismaissa "hyödylliset idiootit" järjestivät mielenosoituksia tanskalaisten virkaveljiensä puolesta.

Onneksemme Tanskan valtio osoitti noudattavansa järkähtämättömästi liberalistisia arvoja suorittamalla hallitun poliisioperaation nuorisokeskuksen tiloihin. Eivät luovuttaneet ja tällä hetkellä keräävät pahimpia rastapäitä tutkintavankeuteen mittavien omaisuusvahinkojen tekemisestä. Tanska kunnostautui aikaisemminkin, kun ei taittunut muslimimaiden mielipiteisiin pilapiirrosjupakan aikana. Sitä vastoin muualle Euroopassa hiveltiin sensuurin häijyjä kasvoja.

http://www.turunsanomat.fi/ulkomaat/?ts=1,3:1003:0:0,4:3:0:1:2007-03-02,104:3:442379,1:0:0:0:0:0:

Halpamaisesta sekä provosoivasta kielenkäytöstäni huolimatta olen osunut ongelman ytimeen. Ongelmana on anarkistinen roskajoukko, joka ei ymmärrä kahta luonnonoikeudellista perustetta, jotka kieltävät ehdottomasti koskemattomuuden ja omaisuuden tärvelemisen. Asunnon haltijalla on oikeus määrittää, ketkä ovat tervetulleita ja ketkä eivät. Roskaväkikään tuskin haluaisi, että poliisit tulisivat heidän asuntoihinsa pamputtamaan kalliin viihde-elektroniikan säpäleiksi. Tämä onkin vastavuoroisuuden periaate, joka on moraaliteorioissa tärkeä tukijalka. Roskaväki syylistyy täten kaksinaismoralismiin, mikä on kypsymättämyyden merkki.

Meidän länsimainen yhteiskuntamme on hioitunut timanttiseksi satojen vuosien aikana. Valistustuksen aikana muodostettiin yleiset periaatteet oikeudenmukaisen yhteiskuntamme syntymiselle. Näitä ovat esimerkiksi tarkoin määritelty omistusoikeus, jonka suojeleminen on äärimmäisen tärkeätä tehokkaalle taloudelle. Tarvitaan myös muita yksilönvapauksia. Koska ilman järjestystä vallitsisi anarkia, jossa kaikista vahvimmat ja häikäilemättömimmät selviäisivät, eräät filosofit kehittelivät valtion olemassaolon oikeutukseksi yhteiskuntasopimuksen.

Erittäin epävakaasta, anarkian poikasesta esimerkkinä voisi olla osuvasti Somalia, jossa keskimääräinen kuolleisuusikä on siinä 30-vuoden paikkeilla. Jokaisen valtion syntymisen takana on yhteiskuntasopimus, jossa väkivalta on monopolisoitu. Valtion hyvyydestä se ei kerro mitään: tarvitaan yksilönvapauksia, omistusoikeus mukaanluettuna. Mitä enemmän näitä rikotaan, sitä enemmän valtiossa on inhimillistä kärsimystä. Taloudellisen ja poliittisen vapauden indeksit huomattavalla korrelaatiolla tukevat vapausarvojen merkityksellisyyttä. Tilastojen häntäpäissä matelehtii Lähi-Idän muslimidiktatuurit ja muut epämääräiset valtiot. Kärkipäässä ovat teknologialtaan ja yhteiskuntajärjestykseltään kiistämättä ylivoimaiset valtiot. Kulttuurirelativismi ei ole edes vaihtoehto.

Utilitarisesti (hyötyä ajatellen) näiden arvojen kunnioittaminen on ehdotonta. Sen lisäksi, että noudattamatta jättäminen veisi totaalisen kurjuuteen, nämä negatiiviset vapausarvojen nostivat suorastaan kroonisesta nälänhädästä kärsivän Euroopan maailman valtiaaksi. Ilman näiden tarkkaa noudattamista työnskentelisimme todennäköisimmin pelloilla edelleen niska veressä. Yksilönvapaudet ovatkin yleisesti päteviä arvoja (luonnonoikeuksia), joita jokainen kunnioittaa tietämättään. Ei ihme, että lainsäädännönkin perustana ne ovat.

Roskaväki ei siis noudata näitä moraaliarvoja. Roskaväki näkee oikeudekseen mennä tuhoamaan tontin haltijan elinkeinoa vetoamalla nautinnollisuuteen. Nuorisokeskus muka oikeuttaa väkivallan. Roskasakin ideologia johtaisi yleisenä periaatteena ihmiskunnan rappiollisuuteen. Massojen liikehdinnän takana on aina pari karismaattista johtajaa ja heidän kehittelemänsä "ainutlaatuinen" aate. Tai tilanne vain riistäytyi käsistä.

Täten massat ovat "hyödyllisiä idiootteja", kuten kommunismin kannattajista tupattiinkiin sanomaan Kommunismin mustassa kirjassa. Termi voidaan täydellisesti rinnastaa tähän. Täydellistä irrationaalista sekoilemista, mitä tapahtuu kyseisen nuorison päästessä vaikuttamaan politiikassa? Miksei koulussa opeteta näitä moraalisia periaatteita? Yhteiskuntamme muistuttanee savijaloilla seisovaa jättiläistä.

1 comment:

GoldenHawk said...

"Tuo Hobbesin "bellum omnium contra omnes" on täyttä hevonpaskaa. ei sellaista esiinny muutakuin Goldingin kärpästen herrassa. Ihmisillä on luontainen tarve luoda vertaisryhmiä. On totta että Somaliassa menee päin persettä niinkuin sanoit, mutta ei se kelpaa esimerkiksi luonnontilasta, koska sellaista ei ole olemassakaan! Itse Hobbeskin väitti kuinka kuinka paskakin hallitus on parempi kuin luonnontila, ja somaliassa näin on. Tämä viimeistään kumoaa jo tuon väitteen. Lisäksi Hobbes tarkastelee yksilöiden välistä tilannetta kun taas valtiollisella tasolla kyse on aina eri kategorien välisistä kontrastivaikutuksista."

Kiitos oikaisusta. Poistin luonnontilasta maininnat, koska en ole perehtynyt itse termiin ja täten en voi argumentoida siitä. Ei se kuitenkaan oikeuta nuorison riehumista.